facebook 
CS
Letíte poprvé?
Zde je návod!

Každý z nás jednou letěl poprvé, sami jsme si to prožili. Chceme vám tak pomoci, aby jste nemuseli být nervózní a užili si váš let naplno!

Připravili jsme pro vás návod, kde naleznete, jak se chovat od příjezdu až po samotný odlet!

Zjistěte, co vás čeká při prvním letu a nic už vás nepřekvapí!

content t2
Letíte poprvé?
Zde je návod!

Každý z nás jednou letěl poprvé, sami jsme si to prožili. Chceme vám tak pomoci, aby jste nemuseli být nervózní a užili si váš let naplno!

Připravili jsme pro vás návod, kde naleznete, jak se chovat od příjezdu až po samotný odlet!

Zjistěte, co vás čeká při prvním letu a nic už vás nepřekvapí!

EAST BOHEMIAN AIRPORT a.s.
Pražská 179
Popkovice
530 06 Pardubice

Tel.: +420 460 002 872
Fax: +420 460 002 870
E-mail: eba@airport-pardubice.cz 

Máte otázky?
Ptejte se!

Pokud se vám nechce volat nebo sepisovat
e-mail, máme pro vás připravené snadné řešení.

Vaše otázky, názory a připomínky nám můžete snadno odeslat pomocí formuláře, na který se probliknete z tlačítka níže. 

Odpovíme vám, jak jen to bude možné.

Na co si dát pozor při výběru cestovní kanceláře?

16.4.2017

Přinášíme vám rozhovor s Markem Plášilem, ředitelem OK-TOURS

Na co si dát pozor při výběru cestovní kanceláře?

OK-TOURS a.s., cestovní kancelář zaměřená primárně na služby korporátní sféře jako zajišťování služebních cest, letenek a ubytování, nebo firemních akcí jako jsou teambuildingy, konference nebo třeba dětské či sportovní dny. Marek Plášil kromě toho předsedá představenstvu Travel Alliance, jež sdružuje krom OK-TOURS čtyři další významné cestovní kanceláře jako Čedok, Business Plus, Nemo Selecta a Smart. V minulosti vedl zastoupení Českých Aerolinií například v Dubaji, Ázerbajdžánu nebo Izraeli.

 Je začátek letní sezóny. Lidé budou opět cestovat o něco více než po zbytek roku. Měl byste nějaké obecné doporučení při hledání dovolené?

Většinu profesního života jsem prožil v práci u letecké společnosti a z toho přes 10 let v zahraničí od New Yorku po Tel Aviv a řeknu Vám, že letní sezona není obecně ta rozhodující část roku pro cestování. Z pohledu korporátní cestovní kanceláře není letní období už vůbec tím nejvytíženějším. Naopak počet služebních cest, ale i firemních akcí klesá, léto je doménou zejména soukromých výletů a dovolených. Každopádně platí, že by si každý měl dávat pozor u koho nakupuje. Cestovní kancelář potřebuje koncesi a pojištění, cestovní agentura pak, která pouze přeprodává produkty cestovních kanceláří, se obejde bez koncese. Je bohužel častým jevem, že i zdánlivě seriózní nabídky, zejména pak nejrůznější systémy klientských výhod nabízí levnější produkty od subjektů, které neplatí pojištění, nemají koncesi, podnikají načerno. Tady bych opravdu varoval před tím, že úspora nákladů na cestu může být značně vachrlatá a kupující nakonec nikam jet nemusí a peníze už neuvidí. Obracet se na seriózní dodavatele je prostě běžná věc. A je jedno, zda jde o trh cestovních produktů nebo čehokoliv jiného. Auto, dům, ale ani kilo masa si též nekoupím od zcela neznámého člověka o němž si nedokážu nic zjistit. Akceptace zjevně podnákladové nabídky je pak už vysloveně neopatrností kupujícího.

Jak plyne z předchozí odpovědi, má korporátní cestování jinou sezónnost než to dovolenkové. Mají ale zjevně společné to, že je dobré vědět od koho služby nakupuji…

Zcela jistě. A možná bych i na okraj přiblížil termín korporátní cestování: Jak už sám název napovídá, jde o cestování korporací, tedy firem, institucí, potažmo fyzických osob, které tyto firmy vysílají na služební cesty nebo které cestují v zájmu těchto subjektů, těchto právnických osob. Dále sem patří poskytování služeb těmto subjektům jako jsou firemní „eventy“, kupříkladu teambuildingy, konference, zasedání atp… Zpět k vaší poznámce – co je důležité pro mne, jako pro soukromou osobu, je pro firmu důležité neméně. Naopak se tu zpravidla jedná o mnohonásobně vyšší částky. Opatrnost při volbě dodavatele je tedy na místě. Stejně jako výše uvedené platí to, že dodavatel by měl mít pojištění, koncesi, případně jiné předpoklady pro podnikání v oboru. Měl by být finančně stabilní a silný. To je další z věcí, kterou bych já chtěl vědět. A pokaždé, když narazím na nabídku služeb za nulu, nedejbože zápornou částku, nebo za zřejmě podnákladovou hodnotu ptám se, zda si dodavatel bere peníze ode mne skrytě a to pak kolik a kde, anebo jak může déledobě přežít a nezbankrotovat s mými penězi na účtu a nedodanými službami. Já se bohužel musím opakovat - říkám to totiž často - ale nelze pracovat zdarma. To je zdánlivě jasné, ale občas se zdá, že opravdu jen zdánlivě.

Myslíte si, že pro firmy je výhodnější zajišťovat si cestovní služby online nebo telefonním či emailovým stykem?

Záleží na více faktorech, mimo jiné na zkušenostech zaměstnance klienta-firmy s cestovními službami, na jeho časovém vytížení a možnosti se on-line zajišťování věnovat. Taková sekretářka, která svým kolegům vystavuje po několik let desítky letenek týdně je jistě zkušenější, než její alter ego ve firmě, kde se nakoupí tři letenky za rok. Dobré je vědět, kdo za daným online nástrojem stojí. Tedy zda stabilní důvěryhodná cestovka. Bezpochyby je nutné nezaměňovat online nástroj cestovní kanceláře s online srovnávačem cen. Často se stává, a platí to i pro velké hráče, že nabízené atraktivní ceny nejsou poté, co se zákazník prokouše nabídkou, vůbec dostupné. To by se u nás, na portále okletenky.cz, stát rozhodně nemělo, věnujeme budování a udržování důvěryhodnosti velkou pozornost. Navíc nabízíme přidanou hodnotu, nejen prosté srovnání cen. Kupříkladu pokud si u nás klient koupí letenku a bohužel se dostane do situace, kdy třeba stávkuje personál letecké společnosti a jeho letadlo neletí… tak náš klient nám zavolá, my dokážeme zajistit to, že vyhledání náhradního spoje a překnihování sami zajistíme s tím, že klient zatím může zůstat na hotelu, jít do restaurace, prostě cokoliv, kdy my jej posléze už jen informujeme kdy má být na letišti a kterým náhradním spojem odletí, zašleme mu náhradní letenku. Proti tomu stojí klienti srovnávačů, nebo kanceláří bojujícími s náklady versus příjmy, které poskytují služby tak, že nemají dostatek financí na zajištění následné péče, jejichž klienti pak v takových situacích stojí hodinové fronty v přeplněných letištních halách čekajíc, než přijdou na řadu k vystresovanému personálu. A to neplatí jen pro cestující na služební cestě. Taková rodina na dovolené chce mít v podobné situaci též minimum stresu a nepříjemností. A o to se dokážeme postarat, na tom si zakládáme. Náš servis je kvalitní, je nad standardem. Samozřejmě může někdy stát o pár desítek či stovek korun více, než prosté vystavení letenky bez jakékoliv přidané hodnoty. Ani to však není zdaleka pravidlem.

Na závěr mi ještě dovolte otázku, zda se dá neférová cestovka od té férové poznat na první pohled?

Takto jednoznačně a na první pohled to rozlišit nejde. Co by mělo být varovným signálem je určitě smysluplnost nabídky. Pokud někdo svojí službu ohodnotí nulou, jednou korunou, je to do očí bijící. Jak už jsem zmínil dříve, ty peníze na provoz si musí vzít jinde, ne však transparentně. Nicméně ani částky kolem stovky nebudou zpravidla v pořádku. Jednoduše si vezmu průměrnou českou superhrubou mzdu, řekněme, že se jednou letenkou referent v cestovce zaobírá od A až do Z v průměru půl hodiny, něco stojí nájem, energie, vybavení… Pak jenom náklad na takovou operaci je v řádu stovek korun. A zdůrazňuji, že služba za tyto peníze odvedená není pouhé srovnání cen. Dále se dá doporučit nahlédnout do veřejných zdrojů - do registru dlužníků, podívat se na výroční zprávu, dohledat si pojištění a další. OK-TOURS je mimo jiné členem Travel Alliance, kde se spolu s ostatními čtyřmi akcionáři zavazujeme k dodržování etického kodexu, který slušné chování se ke klientům přímo akcentuje. Rozhodně to ale není žádná věda, stačí selský rozum, jednoduchá matematika a případně 15 minut na internetu a obrázek si poskládá kdokoliv.

Nejbližší odlet
Právě od nás nikdo neodlétá.
Nejbližší přílet
Právě k nám nikdo nepřilétá.