facebook
CS
Letíte poprvé?
Zde je návod!

Každý z nás jednou letěl poprvé, sami jsme si to prožili. Chceme vám tak pomoci, aby jste nemuseli být nervózní a užili si váš let naplno!

Připravili jsme pro vás návod, kde naleznete, jak se chovat od příjezdu až po samotný odlet!

Zjistěte, co vás čeká při prvním letu a nic už vás nepřekvapí!

content t2
Letíte poprvé?
Zde je návod!

Každý z nás jednou letěl poprvé, sami jsme si to prožili. Chceme vám tak pomoci, aby jste nemuseli být nervózní a užili si váš let naplno!

Připravili jsme pro vás návod, kde naleznete, jak se chovat od příjezdu až po samotný odlet!

Zjistěte, co vás čeká při prvním letu a nic už vás nepřekvapí!

EAST BOHEMIAN AIRPORT a.s.
Pražská 179
Popkovice
530 06 Pardubice

Tel.: +420 466 310 150 
Fax: +420 466 310 166 
E-mail: eba@airport-pardubice.cz 

Máte otázky?
Ptejte se!

Pokud se vám nechce volat nebo sepisovat
e-mail, máme pro vás připravené snadné řešení.

Vaše otázky, názory a připomínky nám můžete snadno odeslat pomocí formuláře, na který se probliknete z tlačítka níže. 

Odpovíme vám, jak jen to bude možné.

Letištní technika, aneb speciály které pomáhají

1.8.2016
Letištní technika, aneb speciály které pomáhají

Start letadla je otázkou několika málo minut. Málokdo z laické veřejnosti však ví, co takovému odletu předchází, co vše musí pracovníci letiště udělat, aby byl start i přistání letadel bylo bezpečné a plynulé a let klidný a příjemný. Proto jsme připravili malý seriál, který vás seznámí s některou speciální technikou, kterou má pardubické letiště ve své „stáji“.

Díl 1 – letištní speciál Škoda Octavia ASFT

Ve žluté škodovce, která se občas prohání po ploše pardubického letiště by nikdo nehledal moderní speciál, který měří brzdné vlastnosti dráhy a pomáhá tak civilním i vojenským pilotům. Zavazadlový prostor speciálně upraveného vozidla skrývá rameno s pátým kolem, které je zpřevodováno tak, aby se otáčelo pomaleji než zadní náprava vozidla a tudíž simulovalo brždění. Kalibrační měření k zjištění stavu dráhy a jejich brzdných účinků se provádí zpravidla jednou ročně z nařízení Úřadu pro civilní letectví a na jeho základě se rozhoduje, zda je třeba provést například tzv. odgumování ranveje, nebo jiné technické zásahy na dráze.

Běžná měření sloužící ke zjištění aktuálních (frikčních) účinků v závislosti na aktuálních povětrnostních podmínkách provádějí technici letiště na žádost řídící věže, nebo posádky letadla, které na pardubické letiště směřuje. V zimě se tak například měří brzdné účinky dráhy vždy před a po odklizení sněhu, v létě po dešti. Vstřikováním proudu vody o šířce 1 milimetru pod měřící kolo se dají za sucha simulovat podmínky aquaplaningu a předvídat tak chování letadla v dešti.

 

Brzdné účinky dráhy vyhodnotí během tří minut počítač v kabině vozu a informace odešle na řídící věž letiště i posádce letadla, která o měření požádala. Personál pečující o letištní plochu se na základě těchto hodnot rozhodne, zda se svou technikou vyjedou odstraňovat sníh, led či vodu.

Před dvěma lety, kdy si pardubické letiště tento vůz pořídilo, byla Škoda Octavia ASFT nejmodernějším vozidlem tohoto druhu v České republice. Po vzoru Pardubic si ho o rok později pořídilo i letiště Praha.

Nejbližší odlet
Právě od nás nikdo neodlétá.
Nejbližší přílet
Právě k nám nikdo nepřilétá.