facebook 
CS
Letíte poprvé?
Zde je návod!

Každý z nás jednou letěl poprvé, sami jsme si to prožili. Chceme vám tak pomoci, aby jste nemuseli být nervózní a užili si váš let naplno!

Připravili jsme pro vás návod, kde naleznete, jak se chovat od příjezdu až po samotný odlet!

Zjistěte, co vás čeká při prvním letu a nic už vás nepřekvapí!

content t2
Letíte poprvé?
Zde je návod!

Každý z nás jednou letěl poprvé, sami jsme si to prožili. Chceme vám tak pomoci, aby jste nemuseli být nervózní a užili si váš let naplno!

Připravili jsme pro vás návod, kde naleznete, jak se chovat od příjezdu až po samotný odlet!

Zjistěte, co vás čeká při prvním letu a nic už vás nepřekvapí!

EAST BOHEMIAN AIRPORT a.s.
Pražská 179
Popkovice
530 06 Pardubice

Tel.: +420 466 310 155 
Fax: +420 466 310 166 
E-mail: eba@airport-pardubice.cz 

Máte otázky?
Ptejte se!

Pokud se vám nechce volat nebo sepisovat
e-mail, máme pro vás připravené snadné řešení.

Vaše otázky, názory a připomínky nám můžete snadno odeslat pomocí formuláře, na který se probliknete z tlačítka níže. 

Odpovíme vám, jak jen to bude možné.

Pohled do zákulisí

22.12.2016

Řízení letového provozu

Pohled do zákulisí

Letiště Pardubice má proti českým mezinárodním letištím jedno velké specifikum. Je letištěm se smíšeným provozem, tedy areál využívají jak civilní, tak vojenské stroje. Soužití je to poměrně bezproblémové. Každý subjekt má vlastní zázemí, oba společně užívají dráhu. Letecký provoz v Pardubicích ale řídí armáda.

Pracoviště řízení letového provozu sídlí na vrcholu řídící věže, která je v podstatě mozkem celého letiště.  V rukou zdejšího personálu je osud všech letadel, která na pardubickém letišti přistávají. Z věže mají dokonalý přehled po celé dráze i okolí letiště.  Místa u monitorů a spojovací techniky tu ani na minutu neosiří, pracoviště funguje 365 dní v roce, 24 hodin denně. S výjimkou technologických odstávek.

První kontakt s letadlem má zpravidla tzv. přibližovací pracoviště, které k poskytování služeb využívá především smíšenou multiradarovou informaci pomocí níž vojenští řídící letového provozu vedou letadlo ve svém prostoru odpovědnosti po příletových tratích popřípadě jej vektorují až do bodu zahájení konečného přiblížení. Zde si letadlo přebírá věžový řídící, který vydává povolení k přistání. „Pardubická řídící věž má své specifikum v tom, že pracoviště věžového řídícího a přibližovací pracoviště sdílejí jedno patro věže. Personál spolu může komunikovat přímo a tedy operativněji. To oceňujeme zejména ve vojenském provozu. Zatímco civilní příletové postupy jsou ve velké míře standardní, při plnění vojenských úkolů se dynamika může rychle měnit a řídící věže to musí rychle zohlednit. Je to o spolupráci obou týmů a v tom je těsné sousedství výhodou, naopak nevýhodou je vyšší hladina hluku v místnosti“ řekl náčelník letištního stanoviště letových provozních služeb mjr. Ing. Jan Andrlík.

Řízení letového provoze je z psychického hlediska velmi náročné, vyžaduje maximální a prakticky nepřetržitou koncentraci. Ač se to nezdá, v průběhu letových směn je na pardubickém letišti a v přilehlých prostorech mnoho pohybů letadel – starty, přistání, lety v rámci výcviku pilotů v Centru leteckého výcviku. Podstatně více jich pak je například během Aviatické pouti. „Řídící se v jedné směně střídají zpravidla po dvou hodinách, to je optimální doba, po níž je člověk schopen se plně koncentrovat. Pak jej vystřídá kolega ze směny,“ říká Jan Andrlík.

Velké nároky ale klade řízení letového provozu i na odbornost personálu.  Po absolvování základního výcviku u Letecké školy (CANI), následuje pod dozorem instruktora výcvik na všech stanovištích. Nutnou podmínkou je i složení zkoušky z Anglické letecké radiotelefonní frazeologie. Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) požaduje po personálu řízení letového provozu minimálně čtvrtý ze šesti stupňů obtížnosti. Pak teprve získává uchazeč licenci k poskytování služeb řízení letového provozu. V případě pochybení je platnost licence pozastavena a její držitel musí znovu absolvovat výcvik na simulátoru, v případě vážné chyby ale může o licenci zcela přijít. Je nutné dodat, že řídící je po dobu své profese vzděláván kontinuálně po celou dobu svého profesního života.

Přes náročnost této profese je v Pardubicích v pozici řídících letového provozu několik žen. Jednou ze služebně nejmladších je poručice Lenka Petrášová, která je ve funkci zhruba dva měsíce. Na řídící věž ji prý přivedl zájem o práci v armádě. Začala na střední vojenské škole v Moravské Třebové a pokračovala studiem na univerzitě obrany, již se specializací na řídící letového provozu. „Je to těžký obor, hodně psychicky náročný, ale mně hodně baví,“ říká. Praktický výcvik začínala na letišti v Přerově, nyní bravurně zvládá i pardubické letiště se smíšeným provozem. Psychicky nejnáročnější prý pro ni zatím byl nácvik nouzových postupů na simulátoru, největší nervozitu ale cítila, když měla poprvé promluvit do mikrofonu. Dnes dělí čas mezi dohled nad bezpečností na přistávací dráze a sport, který je jejím koníčkem a relaxací.

 

Nejbližší odlet
LinkaDestinaceSpolečnostDatumČas pl.Čas sk.Stav
FV5690 Kazan ROSSIYA AIRLINES 18.11.2017 08:30 PŘEDPOKLAD
všechny odlety
Nejbližší přílet
LinkaDestinaceSpolečnostDatumČas pl.Čas sk.Stav
FV5691 Ufa ROSSIYA AIRLINES 18.11.2017 07:30 PŘEDPOKLAD
všechny přílety