facebook 
CS
Letíte poprvé?
Zde je návod!

Každý z nás jednou letěl poprvé, sami jsme si to prožili. Chceme vám tak pomoci, aby jste nemuseli být nervózní a užili si váš let naplno!

Připravili jsme pro vás návod, kde naleznete, jak se chovat od příjezdu až po samotný odlet!

Zjistěte, co vás čeká při prvním letu a nic už vás nepřekvapí!

content t2
Letíte poprvé?
Zde je návod!

Každý z nás jednou letěl poprvé, sami jsme si to prožili. Chceme vám tak pomoci, aby jste nemuseli být nervózní a užili si váš let naplno!

Připravili jsme pro vás návod, kde naleznete, jak se chovat od příjezdu až po samotný odlet!

Zjistěte, co vás čeká při prvním letu a nic už vás nepřekvapí!

EAST BOHEMIAN AIRPORT a.s.
Pražská 179
Popkovice
530 06 Pardubice

Tel.: +420 466 310 155 
Fax: +420 466 310 166 
E-mail: eba@airport-pardubice.cz 

Máte otázky?
Ptejte se!

Pokud se vám nechce volat nebo sepisovat
e-mail, máme pro vás připravené snadné řešení.

Vaše otázky, názory a připomínky nám můžete snadno odeslat pomocí formuláře, na který se probliknete z tlačítka níže. 

Odpovíme vám, jak jen to bude možné.

Letištní technika, aneb speciály které pomáhají 4.díl

28.11.2016

Speciál na odmrazování letadel

Letištní technika, aneb speciály které pomáhají 4.díl

Pardubické civilní letiště má ve své „stáji“ dva odmrazovací stroje. Technika De-icing a anti-icing  přichází ke slovu ve chvíli, kdy se venkovní teplota začíná blížit nule. Start letadel totiž může komplikovat i slabá jinovatka, mrznoucí mlha či déšť, o sněžení nemluvě. Už velmi jemná námraza zhoršuje aerodynamické vlastnosti křídel, sníh a led na trupu letadla navíc zvyšuje jeho hmotnost i o stovky kilogramů. To vše může způsobit snížení rychlosti vzlétajícího letadla, tedy prodloužení dráhy rozjezdu. Pro bezpečný vzlet je proto třeba letadlo před startem zbavit námrazy.

 

Odmrazovací vůz vyjíždí na žádost posádky letadla, která před startem zevrubně prohlíží kritická místa, především okraje motoru, náběžné hrany křídel, snímače dynamického a statického tlaku vzduchu (Pitot Static System) a snímače teploty. V případě námrazy vyjíždí na plochu dvoučlenný tým se svým Elefantem (Vestergaard Sigma Elephant). Vůz je vybaven výsuvným otočným ramenem, které dosáhne do vzdálenosti 16 metrů. Z kabiny umístěné na rameni jeden muž obsluhy tryskami rozprašuje na plášť letadla odmrazovací roztoky. Prvním jej zbaví námrazy, druhým letoun ošetří proti tvorbě námrazy nové. Led se rozpouští směsí glykolů a vody ohřáté na 70°C, protinámrazová směs je tvořena viskózní kapalinou, která „potáhne“ ošetřované části letadla a nedovolí, aby k nim přilnula nová námraza. Ve chvíli startu, kdy letadlo dosahuje rychlosti kolem 180 km v hodině, tato ochranná vrstva sjede i s tím, co na ní případně ulpělo a letadlo vzlétá suché a čisté.

Ošetření anti-icingem je účinné jen pár minut, proto se provádí těsně před startem. Na odmrazení jednoho velkého dopravního letadla je třeba v průměru 300 litrů roztoku, v Pardubicích však již zažili situaci, kdy ledová krusta na malém letadle byla tak silná, že na její odstranění spotřebovali 800 litrů roztoku.

Vedle tohoto zhruba tři roky starého odmrazovacího stroje má pardubické letiště v záloze ještě starší model. Ten přijde ke slovu zejména v situacích, když při špatných klimatických podmínkách požádají o pomoc i vojenští piloti ze zdejšího letiště a technici tak mají plné ruce práce.

Nejbližší odlet
Právě od nás nikdo neodlétá.
Nejbližší přílet
Právě k nám nikdo nepřilétá.